Elhub – ny kundedatabase

Grunnet nasjonal lansering av Elhub «fryses» det norske strømmarkedet i store deler av februar. For deg som kunde betyr det at du ikke får byttet strømleverandør i perioden 23.01 – 18.02.

Dette gjelder ALLE strømleverandører! Du kan fortsatt legge inn bestilling, men leverandørbyttet skjer først i uke 8-9. 

 

Se: www.elhub.no

LANSERING AV ELHUB:

DETTE BETYR DET FOR DEG SOM KUNDE

I slutten av januar implementerer Statnett Elhub, en felles nasjonal måledatabase, som følge av det «fryses» kraftmarkedet i perioden 01.02.2019 – 18.02.19. Det omfatter alle strømleverandører og netteiere i Norge.

 

For deg som kunde vil du merke det på følgende måter:

Bestille strømavtale fra ny strømleverandør: 
For at en strømavtale skal bli aktiv innen kraftmarkedet «fryses» må bestillingsskjema vært sendt inn senest 22.01.2019.

Du kan fortsatt legge inn ny bestilling på våre nettsider i frysperioden, men selve leverandørbytte og oppstart av kraftleveransen fra ny strømleverandør vil først skje i uke 8-9.

Endring av strømavtale: 
Det er mulig å endre den strømavtalen du har i dag hos eksisterende strømleverandør.

Opphør/utflytting:
I frysperioden kan opphør/utflytting fortsatt meldes inn, men behandles først etter at Elhub er lansert.

Innflytting/overtagelse:
Overtagelse/innflytting kan meldes i frysperioden, disse vil også blir behandlet først etter at Elhub er lansert. Innflytting/overtagelse kan meldes 30 virkedager tilbake i tid.

Dette er Elhub

Kort sagt er Elhub et sentralt IT-system, en datahub, som skal understøtte og effektivisere markedsprosesser som strømsalg, flytting, opphør og lignende, samt understøtte distribusjon og aggregering av måleverdier for forbruk og produksjon i Norge.

Tanken er at dette vil både forenkle og forbedre strømmarkedet ved at netteiere og kraftleverandører får en plass å forholde seg til mht data som sendes og hentes. Det vil også bidra til å kvalitetssikre alle data (som adresseoppdateringer, måleverdier, gårds- og bruksnummer etc).

Slik fungerer Elhub

En sluttkunde forbruker strøm som etterhvert vil registreres av en AMS måler (smart strømmåler). Det samlede forbruket hos sluttkunden overføres så til nettselskapet i det aktuelle området og videreføres inn til Elhub. Dette skal skje innen kl. 09:00 påfølgende dag.

Kraftleverandøren til sluttkunden vil da umiddelbart få tilgang til forbruket, uavhengig av hvor han/hun er lokalisert. Dette vil effektivisere kundebehandlingen vesentlig. Både i form av behandlingstid og nøyaktighet ved fakturering, leverandørbytter, produktbytter m.m. Sluttkunder vil ganske enkelt få raskere og mer nøyaktige oppgjør.

Design og utvikling: Senson AS